Book Club: The Picture of Dorian Gray







Dnes som sa rozhodla napísať (pseudo)recenziu na jednu z mojich obľúbených kníh, ktorú som dočítala len pomerne nedávano. Jedná sa (zase) o jednu z britských klasík.

Moja recenzia bude jednoznačne subjektívna, nakoľko si nie som vôbec istá, ako sa píšu "poriadne" recenzie a k tomu mám k tejto knihe prílišné sympatie. Takže ak máte záujem aj o môj názor, rada vám ho poskytnem!


The Picture of Dorian Gray
"be careful what you wish for"




The Picture of Dorian Gray je facinujúcim dielom radiacim sa do žánru gotického filozofického románu. Bol napísaný úžasným autorom Oscarom Wildeom v roku 1890. Wilde túto knihu napísal tým najkrajším poetickým štýlom, ktorý sa číta naozaj krásne. Neobsahuje prieľa deskriptív, ktoré sú charakteristické pre toto obdobie. Stále si však zanecháva charakter svojej estetickosti.

Príbeh je plný nádherných opisov, krásnych prirovnaní a úžasných metafor popretkávaných morbídnymi a grotesknými obrazmi. Prelínanie týchto prkov je veľmi charakteristické pre toto dielo a ak mám byť úprimná, aspoň mne sa číta viac, ako len vynikajúco.


Ale teraz k obsahu:

Basil Hallaward je rešpektovaným maliarom a majstrom svojho umenia. Maľuje úžasné umelecké diela a keď sa spriatelí s mladým a veľmi pekným  Dorianom Grayom, rozhodne sa ho zvečniť v potréte. Dorian súhlasí a začne pre Basila robiť modela.

Jedného dňa sa Basil stretne so svojim dlhoročným priateľom Lordom Henrym Wottonom vo svojom dome, kde spolu čakajú na Doriana, keďže Basil chce dokončiť svoj obraz. Henry je známy svojim trochu ostrým vtipom, škandálmi a neutíchajúcim nadšením pre mladosť, krásu a svetské pôžitkárstvo. Basil prosí Henryho, aby nezačal byť zlým vplyvom na Doriana, nakoľko Dorian je mladý a ešte nie je "skazený" mestským životom.

Basilove obavy sa naplnia, keď Henry Dorianovi prehovára do duše ohľadom mladosti a krásy, ktoré sú Dorianovým silným atribútom. To v ňom pod vplyvom Henryho slov vyvolá silné pocity. Keď mu Basil ukáže dokončený portrét, Dorian preklína obraz,ktorý ostane navždy krásny a mladý, pričom samotný Dorian bude už len starnúť a strácať na fyzickej kráse. Praje si, aby obraz niesol známky staroby a aby samotný Dorian ostal navždy mladý a krásny. Cez všetko však Basil trvá na tom, že obraz je Dorianov.

Počas najbližších týždňov Dorian stále viac a viac prepadá vplyvu "nového Hedonizmu" Lorda Henryho. Až sa jedného dňa zamiluje do herečky v podradnom divadle - Sibyl Vane. Každý deň ju sleduje hrať a je ňou čím ďalej, tým omámenejší. Po niekoľkých krátkych stretnutiach ju požiada o ruku a Sibyl súhlasí. Dorian je celý nadšený a pozve Basila a Henryho, aby sa na ňu prišli pozrieť, ako hrá. Sibylin výkon je v ten večer hrozný a sklamaný Dorian sa za ňou po predstavení vyberie. Sibyl sa mu prizná, že z lásky k nemu prišla o schopnosť hrať. Dorian je zhnusený. Odvolá zásnuby a odíde od zdrtenej Sibyl.

V ten večer, keď príde domov si všimne, že jeho portrét, ktorý teraz visí v jeho dome, sa akosi zmenil. Jeho výraz je akoby krutý a nemilosrdný. Dorian je zhrozený týmto zistením a bojí sa, že portrét bude aj naďalej niesť známky jeho zlých skutkov. Rozhodne sa, že sa Sibyl na druhý deň ospravedlní za svoje správanie. Avšak v nasledujúce popoldnie prichádza Lord Henry so smutnými správami - Sibyl bola taká zúfalá z jeho rozhodnutia, že si v minulý večer vzala život. Henry Doriana presvedčí, že je to akási Dorianova poetická personálna tragédia. Dorian po chvíli súhlasí. Rozhodne sa schovať portrét v odľahlej časti domu, kde nikto neuvidí jeho hrozivú premenu.

Dorian sa postupom času ponára viac a viac do imorálneho života. Z jeho obdivovateľov a priateľov sa stávajú nepriatelia. Povrávajú sa o ňom rôzne hrozné povery. Jediní, ktorí sú mu stále verní sú Lord Henry  a Basil.

Počas jednej hmlistej noci stretne Dorian Basila, ktorý ho chce konfrontovať ohľadom kolujúcich povier. Prídu do Dorianovho domu. Pohádajú sa a nakoniec Dorian navrhne Basilovi, aby sa pozrel na jeho (Dorianovu) dušu. Keď Basil vidí obraz je zhrozený a nabáda Doriana, aby oľutoval a napravil svoje činy. Dorian ho v záchvate hnevu zabije.

Aby sa zbavil Basilovho tela, vydiera starého známeho - chemika, ktorý nemá inú možnosť, než privoliť. Potom sa Dorian zase na chvíľu snaží zlepšiť svoje správanie a svoju morálku. Je už však neskoro.

Dorian nedokáže ďalej niesť bremeno svojich hriechov a jednej noci zničí obraz nožom, ktorým zabil Basila.  Ešte v tú noc jeho sluha počuje akýsi hluk v Dorianových komnatách. Privolá pomoc a keď sa dostanú k Dorianovi - a aj k obrazu, naskytne sa mu hrozivý pohľad. Na stene visí zničený obraz krásneho mladého muža a vedľa obrazu na zemi leží mŕtvy, zvráskavený šedivý starec.

Toto dielo je dokonalým vyjadrením citátu, ktorý som napísala na začiatok: "be careful what you wish for" alebo "buď opatrný, čo si želáš". Je to pohľad na protagoistu a antagonistu v jednom. Človeka sužovaného sebou samým, ktorý sa trápi vplyvmi okolia, no aj vplyvmi vlastných vášní.

Pre mňa je táto kniha 10/10, lebo zobrazuje charakterové črty ľudí, na ktoré sa mnohí nepozerajú radi a preto ostávajú v úzadí. Nesie v sebe toľko poučenia obsiahnutého v neuveriteľne krásne napísanom literárnom diele.

Takže odporúčam každému, kto má záujem o tento druh literatúry prečítať si to. Samzrejme, ak vám nevadí, že som vám povedala celý dej. Ale čo už človek narobí, aj tak je to hodnotné čítanie a každý si z toho môže odniesť niečo iné.

Dúfam, že vás tento článok inšpiroval k prečítaniu tejto knihy. Ak áno, veľmi rada by som vedela vaše názory.

Prajem vám krásny deň a nezabudnite si dať záložku do knihy!

Cinnamon

Komentáre

  1. Super recenze! Knížku Obraz Doriana Graye jsem ještě nečetla, ale mám ji na seznamu maturitní četby, takže se k ní časem určitě dostanu! :)
    www.terainchester.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ... a je super, že toto máte na maturitné čítanie, verím, že sa Ti bude páčiť :)

      Odstrániť
  2. Po tejto knižke pokukujem už dlhšiu dobu a uvažujem nad kúpou. :) Vyzerá to byť skutočne dobré a zaujímavé čítanie. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som Doriana Graya čítala a musím povedať, že kniha je prefketná! :-) ❤ xx

    Simona | l i v e i n f o x w o r l d

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Doriana Graye jsem musela na střední povinně přečíst. No, nakonec jsem si ho i ponechala k maturitní četbě. Kniha mě velmi překvapila a dokonce i bavila. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tuto knížku jsem měla k maturitě:) četla jsem ji a líbila se mi:)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Zrovna jsem si stáhla audioknihu...K maturitě :D
    Děkuji za recenzi :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľa šťastia s maturitou! A určite by som rada vedela, aká bola audiokniha! V akom jazyku ju počúvaš?

      Odstrániť
  7. Tohle je knížka, kterou mám dlouhodobě na seznamu. Kamarádka ji má dokonce tak ráda, že Dorian se jmenuje její pes. Když jsem byla v Paříži, tak jsem zašla k hrobu Oscara Wildea jen protože mám ráda jeho osobnost.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež by som tam chcela zájsť! A úplne chápem Tvoju kamarátku, okrem toho, ako mám rada túto knihu, aj mne sa veľmi páči meno Dorian :)

      Odstrániť
  8. knížku som čítala ešte na bakalárovi, aj mne sa páčila, aj keď som mala občas akýci čudný pocit. Určite stojí za prečítanie :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Knížku mám doma a film miluju. Ale stále jsem se ke čtení neodhodlala. Díky za popostrčení :)

    Gabux

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Knihu vôbec nepoznám, avšak obsahovo vyzerá byť kvalitne spracovaná, vďaka za tip. :)

    Rebelliouslily

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Knihu samozrejme poznam ale este som ju nestihla precitat. Ale chystam sa casom k tomu, pretoze Oscara mam veľmi rada. Úžasná je jeho kniha Šťastný princ a iné rozprávky, ak si nečítala, určite odporúčam. Je plná úžasných príbehov, ktoré sa vryjú priamo do srdca. Doriana si určite prečítam, len momentálne mám dlhý zoznam kníh. Ale v tú pravú chvíľu sa mi dostane do rúk.Určite :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za tip, nakoľko som to ešte nečítala, ale jeďže Wilde tiež patrí medi mojich onľúbených autorov, určite sa na to dám v dohľadnej dobre :)

      Odstrániť
  12. Knihu jsem četla pár let zpátky jako maturitní četbu a můžu říct, že i když se mi samotný příběh líbil, tak jsem se kolikrát musela nutit, abych zdlouhavé popisy nepřeskakovala. Za přečtení ovšem určitě stojí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Příběh Doriana Graye sice znám, ale knihu jsem nečetla, ačkoli byla na mém seznamu maturitní četby. Taky jedna ze dvou knih, kterou jsem ze seznamu nepřečetla a díky bohu si ji ani nevytáhla. Já doteď ani nevím, proč jsem si ji nepřečetla (knihy jinak miluju a nemám jich načteno málo), ale to se nejspíš po tvé skvělé recenzi změní. Hned si ji píšu do svého wishlistu knih, které chci přečíst za 2019, děkuju!:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš vôbec za čo, verím, že nesklame :) a po čítaní komentárov zisťujem, že vy v Česku máte pravdepodobne oveľa zaujímavejšie maturitné čítanie, ako my! :D

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Coffee with Cinnamon: New Plant Mom

Coffee with Cinnamon: Som stále nažive!

Coffee with cinnamon: Meditácia