Coffee with Cinnamon: Chcete sa "páčiť" druhým?




Vítam vás na mojom blogu!

Pre vaše psychické zdravie vám odporúčam urobiť si nejaký príjemne teplý nápoj a zakrútiť sa do deky.

Dnes by som chcela aspoň trochu rozobrať tému, ktorej sa vo svojich myšlienkach čoraz častejšie venujem. Ide o strach z vyjadrenia svojho názoru a potrebe "zapáčiť sa" ostatným. Ide v podstate o moju večernú úvahu, takže pokiaľ na toto naozaj nemáte náladu, ani mentálnu silu, úplne vás chápem .
Aby som bola úprimná, ja som človek, ktorý by sa dal označiť ako "people pleaser". Možno to občas tak nevyzerá. A kto ma pozná osobne si to často nevšimne, ale som osoba, ktorá rada odpovedá ľuďom po vnútornom monológu na tému: Čo by táto osoba chcela počuť? Ako túto osobu neurazím a nedotknem sa jej?

A to nie je vždy úplne na škodu. A nechápte ma zle, mám chvíle, kedy som veľmi priamočiara a niekedy (poväčšine neúmyselne) priamo ofenzívna. Každopádne, pokiaľ tento vnútorný rozhovor kontroluje váš život, myslím si, že to nevedie takmer nikdy k dobrým výsledkom.

V dnešných dňoch som v tomto ohľade (aspoň dúfam) lepšia a snažím sa na tomto aspekte svojej osobnosti pracovať. Ale veľmi často ma to dostalo do situácií, kedy som šla na miesta, kde som naozaj nechcela ísť a stretávala som sa s ľuďmi, s ktorými som nechcela nič mať .
To všetko vyplývalo zo skutočnosti, že som sa bála otvoriť  ústa a povedať, že naozaj nie som stotožnená s danou situáciou.

Ale okrem tohto, že sa tento problém týka mňa, je veľmi badateľný aj v oveľa väčšom meradle. Ľudia sa boja vyjadriť svoje názory v sociálnych situáciách, na sociálnych médiách a čo je najsmutnejšie, boja sa vyjdariť svoje reálne názory aj sami pred sebou. Často sa potom stáva, že doslova stratia schopnosť diferencovať medzi postojom, ktorý chcú zaujať a postojom, ktorý majú pocit, že by mali zaujať.

V tejto spojitosti je zvláštne, ako sa ľudia často boja (jednoznačne som vinná aj ja) kritiky druhých. A nehovorím o nepríjemných individuách, ktoré kritizujú len preto, aby kritizovali. Myslím aj na ľudí, ktorí sa snažia dať len feedback a konštruktívnu kritiku. A to v dnešnej dobe ľudia nesú veľmi ťažko.

Na druhej strane, - z mojej skúsensti -  ľudia, ktorí dávajú kritiku druhým často očakávajú, že ju ten druhý prijmne vždy len pozitívne, ideálne s tendenciou metaforicky si sypúc popol na hlavu.

To mi pripomína jednu situáciu, keď som mala asi desať rokov a sedela som v kuchyni mojej kamarátky. Jej mama sa s nami o čomsi rozprávala a došlo aj na jej kritiku ohľadom školy, našej snahy ohľadom mimoškolských aktivít a podobne. A ako správny desaťročný mysliteľ som jej nonšalantne oznámila niečo v zmysle: "Samozrejme, že nemám rada kritiku, ale akceptujem ju." Pani bola týmto výrokom natoľko zhrozená, že neskôr volala mojej mame, aby jej oznámila, čo je jej dcéra za človeka, lebo povedala, že sa jej kritika nepočúva dobre.

A to pobavilo moju mamu a už v tom veku aj mňa. Vtedy som si asi prvýkrát uvedomila, aký je pre niektorých ľudí problém, keď nereagujem, ako si myslia, že by som mala reagovať.

Odvtedy ubehlo veľa rokov a ja som sa naučila, kedy je lepšie pritakať (neodporúčam, ale občas je to bohužiaš nutnosť) a kedy je lepšie radšej úplne mlčať. A netvrdím, že je to vina iných, ktorí odo mňa očakávali určitý postoj alebo reakciu, ale každopádne to nevedomky prispelo k tomuto "fenoménu".

Pochopila som, že ak budem len opakovať, čo druhí chcú počuť, nevyhnem sa kritike a že by som sa jej ani nemala chcieť vyhnúť. Pochopila som, že v konečnom dôsledku, ľudí, ktorí dopredu vedia, čo odo mňa chcú počuť ,aj tak môj názor nezaujíma. A pochopila som, že jednoduchšie bude, keď sa budú chcieť potom na mňa sťažovať, ako tá pani mojej mame, než keď budem musieť udržiavať túto rolu absolútneho súhlasu a pasivity.

Neviem, ako ukončiť túto "úvahu" (štruktúru úvahy to nevidelo). Tak sa len rozlúčim s tým, že mi pokojne napíšte svoje názory - aj tie negatívne - a ja na vás nebudem žalovať, sľubujem.

Prajem vám krásny deň a skôr ako odídete, nezabudnite dopiť svoju kávu.

Cinnamon


Komentáre

  1. Ano, velmi zajímavý čtení, je fajn si taky přečíst o něčem, co má trochu hloubku. Já mám s tímhle taky velký problém, mám obtíže s tím říkat "ne" a snažím se všem zavděčit. Jenomže je to špatně, protože tak nějak u toho zapomínám, kdo jsem vlastně já a že když se chci se všema ztotožňovat ztrácím samu sebe. Je to těžký, na druhou stranu mám totiž pak chvíle, kdy jsem naprosto upřímná a jsem schopná lidi hned tzv. odpálkovat. Člověk se s tím prostě musí naučit nějakým způsobem pracovat, kdy je zbytečné vystupovat s komfortní zóny a kdy ne:) Díky za fajn polemizování!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš za čo, poelmizovania tu ešte bude viac, ako dosť, ak máš záujem o tieto hlboké(?) myšlienky :) A vidím, že máme na tento problém rovnaký pohľad, čo je na jednej strane trošku smutné, ale na druhej je fajn, že viem, že niekto v tomto zmýšľa ako ja :)

      Odstrániť
  2. Když se nad tím zamyslím, tak je pravda, že mám určitý vnitřní problém, kdy si na spoustu věcí a situací říkám "Pane bože, co by si asi pomysleli ostatní?" A občas se pak určitým způsobem snažím ostatním zalíbit a radši držet se svými názory pusu.. Ale snažím se s tím bojovat. Super článek:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :) a mrzí ma, že aj ty máš tento problém, veľa šťastia s jeho prekonávaním

      Odstrániť
  3. Pri toľkom vítaní sa cítim vítaný. :3 Čaj som si nedal, ale masáž neurostimulátorom. :) Nemám ale veľa čo k téme dodať, keďže s prílišným pritakávaním som problém nemal a myslím, že ani tak som ľudí neurazil, teda aspoň posledných X rokov. To skôr opačne - kritikou, ktorú oni nevedeli prijať. A tam bol problém, že som asi dosť očakával, že kritiku budú vedieť prijať a budú mať zdravý zmysel pre objektivitu. To buď nemali, alebo navonok ďalej obhajovali svoje správanie, lebo si mysleli že keby mi dali za pravdu, tak by v mojich očiach klesli. Lenže oni klesli pre neschopnosť prijať kritiku. :/ Skôr tu teda vidím tú problematiku, že keď človek upozorňuje na problém, tak ho ostatní majú za "ufňukaného", čo tiež vie byť blbosť. Nikto napr. na nete nevidí, aké emócie má píšuci človek, čiže robiť zo seba veštcov je úplne mimo. Tomuto by som sa rád venoval vo vlastnej krátkej úvahe, čiže asi pochopíš, čo mám na mysli. P.S.: Aké je číslo na Tvoju mamu? :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vážim si Tvoj názor a aj keď neviem, či súhlasím úplne zo všetkým, určite minimálne s niektorými časťami. Rada si prečítam Tvoju úvahu, keď bude na blogu:) P.S. Opýtaj sa tej panej, ona Ti povie :D

      Odstrániť
  4. Veľmi pekne spísané. Hoci si to sám o sebe nemyslím, vraj som tiež people pleaser. Možno mi len málo vecí stojí za to aby som sa o nich hádal. Tieto roky svojho života mám už dávno za sebou. Kritika je super, a dostal som jej už nejaké to množstvo. Nikdy nebola na škodu a neprinútila ma plakať do vankúša. Vo všetkom treba nejakú zdravú rovnováhu. Vynára sa mi výrok o tom, že netreba počúvať názory ľudí, ktorí nie sú ochotní počúvať názory iných. Možno podľa toho by sa dala kritika triediť na dobrú a zlú. Ktovie :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Já s postupem času zjistila, že nejlepší je spoléhat se jen sama na sebe a nechtít se zavděčit každému.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Coffee with Cinnamon: New Plant Mom

Coffee with Cinnamon: Som stále nažive!

Coffee with cinnamon: Meditácia