Book Club: Zlodejka kníh


Po viac ako (v internetovom ponímaní) storočí vás vítam naspäť pri mojom obkecávaní kníh, ktoré ma zaujímajú tzn. v Book Club-e!

Dnes som sa rozhodla rozobrať alebo pseudorecenzovať jednu z mojich obľúbených kníh, ktorú som jednoznačne čítala viac, ako len raz a taktiež ma rozplakala viac, ako len raz (počas jedného čítania myslím).

Markus Zusak

Zlodejka kníh

Úžasná kniha, na ktorú som natrafila jedným z (podľa mňa) najhorších spôsobov na objavovanie kvaitnej literatúry - zapáčila sa mi obálka. Avšak už pri začiatku čítania jej obsahu ešte v kníhkupectve som vedela, že si ju musím odniesť domov.

Nemala som ešte vtedy tušenie, koľkokrát ju prečítam, koľkokrát ma rozplače a koľkokrát sa nad ňou v najbližších rokoch zamyslím.


Spoilers:

Už zo začiatku ma uchvátila atmosféra, ktorú nastolil veľmi zaujímavý rozprávač - Smrť. Tá opisuje život deväťročného nemeckého dievčatka Liesel Memingerovej, ktorú v roku 1939 kvôli zlým podmienkam jej mama odovzdá do opatery manželskému páru Hansovi a Rose Hubermannovcom do mesta Molching. Lieselin mladší brat Werner zomrel ešte pred tým, ako Liesel došla k jej novým opatrovníkom, čo jej spôsobovalo hrozné nočné mory. Hans sa ju snaží utíšiť zakaždým, keď sa Liesel budí s plačom uprostred noci - učí ju čítať. Začínajú s knižkou, ktorú  si Liesel vzala z cintorína po tom, čo vypadla hrobárovi v deň, keď s mamou pochovali jej malého brata.

Liesel spozná svojho nového najlepšieho priateľa Rudyho Steinera, ktorý sa do nej celým svojím deväťročným srdiečkom zamiluje. Samozrejme, nedá jej o tom napriamo vedieť a často si ju priateľsky doberá.

Počas pálenia "propagačných a nepriateľských" kníh sa Liesel dozvedá, že jej otec bol komunista a jej mama bola pravepodobne zavraždená nacistami. Liesel sa rozhodne ukradnúť jednu z kníh z okraja horiacej vatry. Prichytí ju manželka starostu, Ilsa Hermannová, ktorá Liesel pozve, aby chodievala čítať do jej knižnice.

Medzitým sa na prahu Hubermannovcov ocitne mladý Žid - Max Wandenberg a Hans ho prichýli. Plní totiž sľub, ktorý pred rokmi dal mužovi, ktorý mu zachránil život. Preto Maxa chráni pred prenasledovaním nacistov a ukryje ho vo svojej pivnici. Z Maxa a Liesel sa čoskoro stanú dobrí priatelia. 

Avšak po nejakom čase  je Hans prichytený, ako dáva chlieb akémusi starému Židovi a začnú ho upodozrievať z napomáhania "nepriateľovi". Max preto musí odísť, aby ho nenašli pri jednej z kontrol. Hubermannovcom aj Liesel to zlomí srdce. Hans je potom odvolaný do boja a Liesel a Rosa ostávajú samé. Maxa vidia až o nejaký čas, kedy pochoduje do Dachau s ďalšími Židmi. Liesel je nešťastná a zanevrie na čítanie a písanie, lebo je presvedčená, že je to práve vina písaného slova, že sa Hitler dostal k moci. Ašak Ilsa ju nabáda, aby sa venovala písaniu a čítaniu a Liesel sa rozhodne spísať svoj život v dome - a pivnici Hubermannovcov. Hans sa síce z frontu vráti domov, no na celé mesto Molching sa chystá ešte jedna katastrofa...

Koniec spoilerom!


Nemohla som vám úplne pokaziť koniec, moje svedomie mi to nedovolilo. Každopádne, veľmi odporúčam každému, kto rád číta knihy s touto tematikou. Bolo to niečo iné, ako som bola zvyknutá nachádzať na poličkách beletrie s podobnou témou z obdobia druhej svetovej vojny, ale zároveň to bol nádherne napísaný príbeh, ktorý musí chytiť  za srdce.

Moje hodnotenie?

10 litrov vyplakaných sĺz/ 10

Prajem vám krásny deň a nezabudnite si dať záložku do knihy!

Cinnamon

Komentáre

  1. Knížku máme doma - mamka si ji koupila po shlédnoutí filmu. Já jsem teda viděla jenom film a rozhodně chytne za srdce. Na to, že historické filmy (a ani války) moc nemusím, příběh zaujme a něco v člověku nechá.

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Film som videla tiež, ale v ako väčšinou, aj v tomto prípade je kniha miliónkrát lepšia (podľa mňa)

      Odstrániť
  2. já mám teda taky zvyk kupovat a číst knížky po shlédnutí filmu, protože mám problém se do knížek začíst jen tak :)
    MALÍŘKA BLOGUJE

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. veľa ľudí to robí, niekedy aj ja, ale nie je to úplne mojim zvykom :)

      Odstrániť
  3. Tak toto patri k typu literatury ktore nezvladam. Ani filmy. O tejto som pocula ze je uplne super a tato tema je u nas neskutocne predavana. e v mojom momentalnom stave radsej ine knihy. Aj ta konkretne co citam nie je lahka ale 2. sv. vojna to nie je.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To chápem, nie je veľa ľudí, ktorí majú "žalúdok" na tento druh literatúry.

      Odstrániť
  4. O knížce jsem nečetla a ani neslyšela, ale vypadá zajímavě. Příběh mě zaujal a jelikož teď začínám zas hodně číst, tak si jí napíšu na seznam četby :)
    Inspiration by Linda

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Páni, tak to mě teď mooc zaujalo! Mám ráda tématiku 2. světové.. Kouknu po ni, děkuji! _:)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem četla a musím, říct že se mi hodně líbila :)A pokud vím, je i film :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno je a je podľa mňa aj celkom dobrý, ale jednoznačne kniha aj v tomto prípade vyhráva :)

      Odstrániť
  7. Film jsem viděla, ale přiznám se, že jsem o knize ani nevěděla... Recenze je moc pěkně napsaná a horu slz bych nejspíš vyplakala i já :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Minulý rok jsem se konečně dostala ke Zlodějce knih, a teda dostala mě. Hodně mě mrzel ten konec, to bylo tak smutné. Prostě celkově je to naprosto krásná kniha. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľmi, síce je človek po dočítaní ešte tri dni troska, ale kniha sa nedá nemilovať :)

      Odstrániť
  9. O knihe som počula už mnoho chvály, ale nemala som možnosť sa k nej dostať, hoci ma už mnohokrát oslovila i v kníhkupectve. Ďakujem za recenziu a verím, že sa ku knižke raz konečne dopracujem. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Na knižku počujem zatiaľ len chválu. S filmom si nie som tak istá. Azda by sa mi aj mohol páčiť. (Vychádzam zo skúsenosti s Pianistom.) Vyzerá to tak, že mám program na dnešný večer. (smiech)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prajem Ti krásny večer teda, vezmi si určite vreckovky :D

      Odstrániť
  11. Hej, to není fér, většinu recenzi si nemůžu přečíst, protože nechci znát žádné spoilery :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Oh, to ma mrzí! Nebol to plán, ale nejako takto to pre mňa dopadlo, nechala som sa uniesť :D

      Odstrániť
  12. Přiznávám, že jsem četla a i viděla film. Obojí se mi líbilo, ale knížka je přece jenom o něco lepší. Na konci vždycky brečím :D
    Sice nemám svůj vlastní výtisk, protože jsem si ji ze zvědavosti půjčila v knihovně, ale pokud bych někdy uvažovala o její koupi a měla na to náladu, nebudu váhat. Film mám stažený a uložený ve svém malém skladišti filmů, které berou za srdce (mě) a pouštím si ho, když se potřebuju vybrečet :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som na tom podobne! Posledné dve kapitoly som čítala možno desaťkrát a stále plačem ako malé decko :D

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Coffee with Cinnamon: New Plant Mom

Coffee with Cinnamon: Som stále nažive!

Coffee with cinnamon: Meditácia