Coffee with Cinnamon: Nešťastné veľkonočné králičky?



V dnešnom článku by som sa chcela pozrieť na problém, ktorý sa možno netýka priamo nášho regiónu, ale predsa je pre mňa dôležité vyjadriť sa k nemu.

Ide o týranie králikv v období Veľkej noci.

Všetci vieme, že kupovať deťom šteniatka a podobné zvieratká napríklad na Vianoce často nebýva najlepší nápad. Mnohé organizácie proti tejto praktike často vystupujú, keďže dochádza k veľkému zanedbávaniu zvieratka novými majiteľmi, ktoré môže v mnohých prípadoch viesť až k jeho úmrtiu.

A čo to má s Veľkou nocou  a s králikmi?

V tomto regióne to nie je až také rozšírené, ale ak zájdete len o trochu viac na západ, stretnete sa s celým zvykom s veľkonočným králikom, ktorý skrýva vajíčka a podobne. A na tom nevidím nič zlé, zvyk je milý, deti hľadajú vajíčka a iné sladkosti, ktoré im veľkonočný králik skryl.

Ale s týmto ošiaľom po veľkonočnom králikovi pricháza každoročný fenomén, kedy sú králičky masovo kupované ako darček deťom ako dobré "štartovné" domáce zvieratká.

Odhliadnuc od celkovej nezodpovednosti tvrdenia, že tvor žijúci bežne až 10 rokov je dobré štartovné zvieratko pre malé dieťa, treba sa pozrieť, ako sa s týmito králikmi zaobchádza. Často v malých klietkach natlačené jeden na druhom sú králičky "zlacnené na polovicu" v obchodných centrách, kde nikto nedbá o hygienu, starostlivosť a už vôbec nie o dôstojnosť zvierat. Ani nehovorím, že poväčšine králiky nie sú ani dosť staré na to, aby mohli byť odobraté od matky a aby mohli prežiť pre nich často traumatizujúcu adaptáciu do nového prostredia.

A ak ju aj zvládnu v zdraví, viac ako len často sa stáva, že dieťa sa z nového chlpatého miláčika teší niekoľko týždňov a potom králik skončí permanentne zavretý v klietke bez možnosti výbehu, lebo "všade to púšťa chlpy", alebo ho rodina "pustí na slobodu".

V prvom prípade králik nemá dostatok pohybu, nudí sa, chýba mu spoločnosť. Odhliadnuc od jeho pochopiteľného diskomfortu sa v tomto prípade sa často (nie vždy, ale naozaj často) králikovi ani nedostáva dostatočná veterinárna starostlivosť. Neuveríte mi, koľkokrát som počula niečo v zmysle: "Môj králik má 5 rokov a doteraz som nevedel, že s ním treba chodiť k veterinárovi!" alebo "Zbytočne, to aj tak nežije dlho!" a podobné reči.

V druhom prípade je jeho "sloboda" ekvivalentom rozsudku smrti. Ľudia nechápu, že domáce králiky nie sú stavané na prežitie vo voľnej prírode. Poväčšine ak nezomrú vplyvom okolitého prostredia, padnú za obeť niektorému z dravcov.

Do určitej miery ľuďom nezazlievam, že nie sú o týchto zvieratakách edukovaní tak, ako napríklad o psoch alebo mačkách. Preto sa často stávajú chyby, ktorých som sa dopúšťala ( a určite sa stále nejakých dopúšťam) aj ja. Ale na druhej strane zdravý rozum a pocit zodpovednosti by mal vyhrať v každom prípade. Odhliadnuc od toho, či sa niekoho dieťa hádže o zem, že chce zvieratko, človek by nemal zabúdať na to, že aj to, čo tomu dieťaťu donesie domov je živá bytosť, ktorá má svoje potreby a ktorá sa nemá zanedbávať!

Preto prosím, pokiaľ viete o niekom, kto chce dať na hocijaký sviatok králika, alebo hocijaké iné zvieratko malému dieťaťu, ktoré nebude mať kapacitu sa o neho adekvátne postarať, prosím, poraďte mu radšej plyšové alebo čokoládové zviera.

Ďakujem za čítanie a verím, že som nevyznela príliš agresívne alebo odsudzujúco, ale táto problematika je mi veľmi blízka a naozaj mi na nej záleží.

Prajem vám krásny deň a skôr ako odídete, nezabudnite dopiť svoju kávu a pozdraviť vaše domáce zvieratká.

Cinnamon

P.S. Nechávam tu nejaké linky, ktoré sa zaoberajú touto problematikou hlbšie. Sú v angličtine, dúfam, že to nevadí. Je trochu problém nájsť nejaké relevantné články v slovenčine alebo v češtine. Ale každopádne, ak budete mať záujem, prečítajte si o tom niečo viac. 




Elaine ďakuje!





Komentáre

  1. Taky mám doma králíčka. Dlouho jsem uvažovala, jestli si pořídit zvířátko a myslím si, že by to měl před koupí udělat každý. Tyhle "dárky" fakt nechápu. Je to smutné, že i v dnešní době, kdy je tolik osvěty, článků, videí a všeho o této problematice, lidi stále nepřemýšlí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne súhlasím. Nerozumiem, prečo ľudia aj napriek všetkým dostupným zdrojom konajú tak nezodpovedne.

      Odstrániť
  2. Zajímavý článek, já tohle pořizování zvířat malým dětem moc nechápu, na druhou stranu, já se už od osmi starala sama o křečky a nikdy nestrádali, na zvířata jsem byla vždy svědomitá a nepřestaly mě bavit. Ale nesnáším lidi, kteří takto zvířátko odloží nebo na něj kašlou... Sama mám králindu, teď teda rok bydlí u dědy, protože bratr měl alergii, ale jezdím za ní a za dva měsíce se s ní budu stěhovat (což vlastně zní, jakože jsem ji odložila, no:D) ale nikdy bych svoje zvíře nedala pryč.. A to ani z důvodu alergie ani z ničeho jiného. Prostě si to pořízení předem promyslím a vždy jsem si zjišťovala napřed informace.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je absolútne super, že si sa už taká malá zvládla starať zvieratká, jednoznačne existujú aj zodpovedné a svedomité deti! A úplne chápem, je lepšie, že králiček je niekde, kde nemusí byť zavretý (lebo chápem, ak niekto z rodiny naozaj nereaguje dobre) a vôbec to nepokladám za nejaké zlé, že v tom prípade sa zvieratko na čas "odloží" :)

      Odstrániť
  3. tento článek mě překvapil... Ne, že bych si této smutné skutečnosti nebyla vědoma, spíš jsem netušila, že to je tak častý jev :/ Lidi často chtějí mazlíka, ale neuvědomují si všechny povinnosti s tím spojené, bohužel... Díky za odkazy!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ľudia si často úplne neuvedomia, že je to častejšie, ako sa zdá. A nemáš za čo, dúfam, že budú užitočné :)

      Odstrániť
  4. O problematice dávání pejsků a jiných domácích zvířátek vím, ale netušila jsem, že se takhle kolem Velikonoc darují i králíci. Teď zpětně už chápu, proč mi naši nechtěli koupit žádné domácí zvířátko, i když jsem ho moc chtěla. Ke druhou stranu teď v dospělosti moc netáhnu ke zvířatům a mám z nich dost respekt.

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mať rešpekt je niečo, k čomu sa záujem a láska k zvieratám dá pridať, lebo to je ich základ :)

      Odstrániť
  5. Páni, ani by mě nenapadlo, že tak jako se na Vánoce dávají dětem štěnátka.. na Velikonoce někde i králíci.. Každopádně s tebou souhlasím, tohle je skvělý článek, který může otevřít oči! Člověk by si měl opravdu dobře promyslet dříve, než si nějaké zvířátko domů pořídí...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem a súhlasím, naprjv zapojiť hlavu a potom peňaženku v každom prípade :)

      Odstrániť
  6. Jsem překvapená, že i na Velikonoce se dávají zvířata dětem. Ale teda, když už jej chtějí pořídit, tak ať si o tom pořádně zjistí informace. A popřemýšlí, zda je opravdu vhodný či ne. Jinak s tvým článkem souhlasím.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ani som netušila že sa niečo také deje a ja ako matka to asi nikdy nepochopim. Ak by som aj dietatu zadovažila nejaké zvieratko a je jedno ci zlatu rybku alebo kanárika je mi jasné že musim dohliadat na to či je o to žive stvorenie postarané. Ako deti sme mali psa a viem čo je zodpovednosť aj to ako deti tieto veci vidia. Sestra má doma potkany a dve deti, tiež vie, že musi aj ona pomôcť inak by bolo po nich. Je to nezodpovednosť rodičov zaobstarať zviera a nechať ho vylúčne v rukach detí... a je mi ľúto že toto nie je ošetrené zákonom. Hluposti sa ale riešiť budú. Vďaka za článok je dobre o tom vedieť

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne súhlasím! A som naozaj rada, že vidím, že existujú ľudia, ktorí premýšľajú o takýchto veciach pred tým, ako konajú :)

      Odstrániť
  8. Ako toto rozhodne nechápem. Ak rodič si nie je sto percentne vedomý, že sa bude vedieť každý deň starať o to zvieratko aj keď to už jeho deti baviť nebude alebo už nebude také rozkošné, tak na čo si ho vôbec zadovážiť? Nad týmto mi rozum zastane. Čo potom čakáme od detí, keď ich rodičia nemajú na to dosť rozumu. Samozrejme keby nebol dopyt, tak by nebola ani ponuka, si myslím.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jednoznačne súhlasím! Keby ľudia nekupovali, predajcovia by nemali dôvod to takto tlačiť ...

      Odstrániť
  9. Já mám radši kočičky, ale králíčků mi je taky moc líto. Se zvířaty by se mělo zacházet slušně. Když už třeba člověk neovlivní to, jak se zvířata zabíjí pro potravu, tak aspoň doma by je měli ochraňovat.

    Ale rodiče jsou často debilní, takže jim jde jen o jejich spratka a vůbec ne o to zvíře. Já kdybych měla dítě a viděla bych, že se ke zvířeti chová nahezky, tak mu to neprojde.

    Verča ze Ztracena v Praze

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jednoznačne, ako sa už dieťa chová k zvieratám veľmi napovedá, ako sa bude chovať k ľuďom .. a mačičky mám tiež veľmi rada, jednu by som si chcela zadovážiť, len skamaráiť ju s králičicou by mohlo byť dosť náročné (aj keď sa to dá)

      Odstrániť
  10. Je to hrozný problém, vždy mi je ľúto zvierat zatvorených v klietkach v nákupných centrách, ktoré sú určené na masový predaj. Vždy mi je ľúto, keď rodina, ktorá zvieratko kúpi ho neberie ako živého tvora ale len niečo na pobavenie, čo nemá city. To je realita našej doby, ale rozhodne by sme to nemali tolerovať.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ani by mi nenapadlo, že v tomto obdoví sa naozaj kupuju zajačici. Predpokladám, že to bude fenomén USA, čo sa práve obdobia veľkej noci týka, v iných krajinách som o hľadaní vajíčok a podobne nepočul. Samozrejme, ako u všetkých problémov tohto typu, je všetkému na vine ľudské ignorantstvo. :( Pekné, že dávaš tieto problémy do pozornosti :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja som si myslela, že toto je len záležitosť USA, ale nie až tak dávno som zistila, že tradícia s veľkonočnými králikmi je už dlhé roky aj v Británii a Nemecku (napríklad), ale oni to neberú až do týchto extrémov (väčšinou) ... a ďakujem, posnažím sa v tom pokračovať :)

      Odstrániť
  12. Hezky napsaný článek. Taky nemám ráda, když si někdo neuváženě pořizuje zvířata -pro děti, k Vánocům a tak. Vždycky mě pak mrzí, když ty nevinné bytosti někoho omrzí a pak je vyhodí ven. A už vůbec se mi to nelíbí u králíků. Máma jednoho ušáka doma, už tři roky :) Je to ďábel, ale nevyměnila bych ho. Bohužel se taky nemá tak krásně, jak bych mu přála. Půl dne je doma sám,a půl dne ho pa rozmazluji :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Moja malá zloba zvykne byť počas dňa sama tiež, ale väčšinou trávi čas so svojim plyšákom a nevyzerá, že ju to nejako zvlášť trápi :D

      Odstrániť
  13. Ano, tohle milovníkům zvířátek trhá uši! Já jsem sice už odmalička měla doma králičky, morčátka a křečky. Jenomže rodiče moc dobře věděli, že se o ně postarám a dohlíželi na to, aby jsem při zacházení s nimi byla zodpovědná. Jde taky o to, že jsem je nikdy nedostala jako dárek, ale spíš jsme se na tom s našima dohodli. Proto nechápu některé rodiče, které bez uvážení nakupují tyhle malé stvoření, jak kdyby se jednalo o nějakou hračku? To mě fakt rozčiluje. Jak můžou nezodpovědní dospělí vychovat normální a ohleduplné děti? Neuvěřitelný. Achjo, tos mě tímhle článkem uplně rozhněvala, ale i takových infomací je třeba. No ještě se vrátím k té tradici skrývání sladkostí na zahradě. Ta mi sama o sobě přijde naprosto skvělá, rozhodně lepší než u nás, mlácení pomlázkou holek. Pry aby neuschly, to určitě! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tvoji rodičia k tomu podľa mňa pristupovali skvele! Mala si návyk na zvieratká, ale v kontrolovanom prostredí, kde si sa mohla učiť a nikto tým netrpel, to je podľa mňa úplne skvelé! ... a jednoznačne som viac stotožnená s hľadaní vajíčok od veľkonočného králička, ako byť oliata ľadovou vodou (alebo navoňaná 30ročnou ruskou voňavkou)! :D

      Odstrániť
  14. Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že by kdokoliv rozumně uvažující koupil někomu zvíře jako "dárek". Přesně toto se však na loňské Vánoce stalo mé sestřenici, které donesl králíka kolega - zabaleného do dárkové krabice a bez jakékoliv zázemí. Měla doma už jednoho, nechala se kdysi slyšet, že by pro něj ráda kamaráda, nu a za měsíc dostala druhého chlupáče jako překvapení od kolegy. Naštěstí si oba králíci sedli, tak si jej nechala, ale byla z nastalé situace dost rozpačitá. Doma už se s dalším zvířetem nepočítalo a druhý králík jí u partnera způsobil pěkné dusno.

    Takže ano, ano, ano, informovanost je i v dnešní době potřeba!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chuderka, ale aspoň sa nakoniec s druhým králičkom spriatelili :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Coffee with Cinnamon: New Plant Mom

Coffee with Cinnamon: Som stále nažive!

Coffee with cinnamon: Meditácia